Rode en volle maan energieën

Oogst Maan


Vandaag heb ik zo’n dag. Ik race door het huis om hier een beetje op te stoffen, daar wat weg te gooien, een witte blouse die wat grauw ziet in de week te zetten, wat flesjes met dubieuze oude olie leeg te gooien en af te voeren en tot mijn eigen verbazing heb ik plotseling enorme behoefte om wierook te branden. Ja tuurlijk het huis moet geschoond maar wierook? Daar houden mijn luchtwegen helemaal niet van, maar goed originele Nepal staat te branden en ook dat ging niet zonder slag of stoot, want het stokje past niet in de normale brander maar gelukkig heb ik er ooit zelf eentje geknutseld en geglazuurd en daar past het stokje wel in. Een probleem opgelost en terwijl ik me even dwing om te even zitten en wat te drinken, komen herinneringen boven.
Een collega die als ik zo draafde vroeg of ik “opoe op bezoek had” of een ander die vroeg of ik mijn “M-metje” had. Dat was al beter te begrijpen dan die opoe, want bij al onze patiënten noteerden we hun menstruatie met een M in het rapport, waarom? Echt geen idee maar in die tijd lagen patiënten heel lang op de afdeling en je moest toch wat noteren, of zoiets.
De leukste opmerking kwam van een vriendin die vroeg of ik gestoken was door een werkbij.
Sinds die tijd heb ik deze buien altijd verbonden aan mijn cyclus ook na het verwijderen van mijn baarmoeder, uiteindelijk werkten de hormonen gewoon door. Toch kan het nu niet meer aan die cyclus liggen want ik ben de overgang allang voorbij. 
Sinds vele jaren is het mij steeds duidelijker geworden dat het aan de energie van de volle maan ligt en dat dat in het verleden natuurlijk ook zo was want mijn cyclus deed keurig mee met die van de maan.
De energie komt nu dubbel hard binnen omdat het in de Tzolkin vandaag Rode Maan is en die versterkt die van de volle maan natuurlijk en dat allemaal op de overstap van zomer naar herfst, die gisteren met de eerste stevige buien en harde wind van start is gegaan. Natuurlijk ontkom je niet meer aan meehollen in de energie.
Door alle onrust in en om mij heen wordt wel steeds duidelijker wat de bedoeling is voor de komende tijd. De laatste maand draaide veel om een facet van mijn zijn en ik wilde dat graag gaan uitdiepen met opnieuw een cursus, dit keer eentje van 3 jaar. Ik heb het kennismakingspakket aangevraagd en bekeken en plotseling werd mij duidelijk dat veel in deze cursus een herhaling wordt van wat ik al weet. Natuurlijk zullen er ook wat nieuwe aspecten aan de orde komen, maar om daar nou 3 jaar voor te gaan leren en betalen? Dat betalen valt trouwens heel erg mee, maar al met al is het in die 3 jaar toch een flinke investering.

Oogst

Ik heb nu voor ogen dat er via een andere route wel net die dingen langs zullen komen die nodig zijn om mijn kennis op die gebieden verder te vergroten.
Het mooie vind ik dat ik dit bevestigd kreeg door een orakel waar ik sinds kort mee werk. Het is het oeroude Keltische bomen orakel en ik heb de “stenen” zelf gesneden en de symbolen ingebrand.
Het orakel zei afgelopen zaterdag:
“Keuzes maken (hoe moeilijk ook) is noodzakelijk. Vele studierichtingen openen zich voor je. Kies de juiste. Beter meester in één gebied dan expert van geen een. Kies voor één pad de andere volgen later vanzelf.”
Ik had mijn besluit al genomen door niet naar een eerste bijeenkomst te gaan, maar hoe mooi is zo’n bevestiging dan.
Voorlopig blijf ik me verder verdiepen in de Tzolkin en ik hoop de kennis over kruiden en hun geneeskrachtige toepassingen te vergroten want wat is het bijzonder om je eigen siropen, tincturen en oliën in te kunnen zetten. 
Het komende seizoen hoop ik me meer te kunnen richten op alle (maan- en seizoen-) rituelen die onderdeel uitmaken van de kruidencursus maar waar ik me de afgelopen maanden te weinig tijd voor heb gegund. 
Heerlijk om me daar komende tijd voor terug te kunnen trekken in de natuur op ons plaatsje onder de bomen.




Reacties

Populaire posts