In de olie

Wat is olie toch een belangrijk product in onze samenleven. Afgezien van de olie die we als brandstof gebruiken en voor het produceren van plastics uit de grond halen, blijft olie als voedingsmiddel ook een hot item.
In het verleden was er de Haarlemmerolie die werkelijk alles genas en veel aftrek vond op ieder markt in het land onder de kreet: ‘verruimt de borst’ .
 We hadden slaolie voor in de sla. Bakken deden we nog lang in dierlijk vet, zoals reuzel en ossen wit, maar ook dat moest veranderen in olie. Zonnebloemolie werd de hit in de jaren zestig van de vorige eeuw. Toen we meer gingen reizen en alle gezonde ouderen in mediterrane landen zagen werd het wondermiddel tegen veroudering al gauw de olijfolie. Een hele cultus ontwikkelde zich, stoere mannen gingen niet meer naar een wijn- maar naar een olijfolieproeverij. De extra virgine voor in de dressings, zoals slasaus ging heten, de overige om in te bakken, braden en frituren. Gelukkig werd voor ons noorderlingen al gauw een bewerking bedacht om de olie van haar specifieke smaak te ontdoen, want het moest wel eetbaar blijven. Zo dachten we jaren aan alle gezondheidsregels te voldoen, hoewel er voor in de sla ook koudgeperste sesamolie en notenolie kwamen die heel heilzaam zouden zijn. En eerlijk is eerlijk ook heel lekker.


Ik was dolblij dat de tea-tree-oil op mijn pad kwam, want die verloste mij van langdurige naweeën na een insectenbeet of –steek. Ja, ik werd een getuige van de tea-tree-oil en ja, ik heb berouw.
Plotseling kwam de kokosolie massaal opzetten, het zou de meest zuivere olie zijn die er bestaat. Veel beter dan de olijfolie die nu in massaproductie was genomen en daardoor een stuk minder zuiver dan in het verleden. Natuurlijk werd ook de kokos van haar specifieke smaak ontdaan, want een karbonaatje met kokossmaak valt niet goed bij den ’ollander.
Kokosolie was trouwens een echt wondermiddel als je de deskundige gebruikers mocht geloven. Schimmeltje in babymondjes, luier- en hoofduitslag en natuurlijk ook de welbekende schimmelinfectie bij vrouwen zou er prima van genezen.
Ja, ik heb met het druipende vet geprobeerd huiduitslag te behandelen, maar afgezien van vieze vette plekken in mijn kleding bracht het me niets, maar als bakmiddel bevalt het mij prima.
En nu is er sinds enige jaren de nieuwe wonderolie. Eerst werd er nog besmuikt via achterom weggetjes over gesproken, maar het mag nu gewoon in het openbaar genoemd worden, omdat het van wiet-olie is omgedoopt naar het meer geaccepteerde hennepzaad-olie.
Weer is het hét middel tegen alle kwalen en noem niet per ongeluk dat je jeuk aan je oor hebt, want je hebt meteen de hennep-olie-maffia achter je aan.
Ik vind het heerlijk als mensen er baat bij hebben, zoals ik blij ben met ieder natuurlijk middel dat verlichting kan geven, maar laten we elkaar wel de ruimte geven om eerst uit te zoeken wat iemands klachten veroorzaakt, voordat we gaan roepen dat er maar een remedie is en wel……….
Ook dat heeft met respect voor de ander te maken. 
Jij wilt kiezen voor een remedie die jou goed bevalt, gun de ander om voor zijn eigen behandeling te kiezen, een van de verworven vrijheden die wij hebben.



terug naar de site

Reacties

Populaire posts