Waarom oud en nieuw mij niet zo raakt.......


......... vooral omdat in ieder moment een nieuw moment ontstaat. 

Natuurlijk is het heerlijk om een lange avond in goed gezelschap te genieten van een fantastisch verzorgd diner (zeker **** ) van 7 gangen door een vriendin, maar dat zou ook op iedere andere avond kunnen.

Nieuwjaarsdag stond vroeger in het teken van de verjaardag van mijn zus, altijd een fijne familiedag. Sinds zij niet meer hier is, net als de andere leden van het gezin, weet ik niet zo goed wat ik met die dag aan moet. Daarom maken we er meestal een rustige thuisdag van.

Er is nog een reden waarom het oud en nieuw verhaal voor mij niet zo leeft. Ik ben steeds meer gaan leven naar het natuurlijke ritme van bijvoorbeeld de oude Keltische kalender 13 manen van 28 dagen. Zo klopt de jaartelling altijd en blijven we in het ritme van de planeten meedraaien zonder schrikkeldagen en inhaal secondes.
Hunab'Ku (de Bron) omringt door de 20 zegels.

Dat dit een logisch ritme is werd mij extra duidelijk toen ik in aanraking kwam met de Maya's, een volk met grote kennis van de loop van sterren en planeten en daarop baseerden zij hun kalenders en hun jaarkalender bestaat ook uit 13 manen van 28 dagen en wordt de Haab genoemd.

De Haab begint ieder jaar op (Gregoriaanse kalender) 26 juli met ‘de dag buiten de tijd’ een feestdag waarop iedereen vrij was van zijn taken. De laatste jaren wordt deze dag ook in Nederland steeds vaker gevierd en dat voelt goed voor mij, een dag om de zomer te verwelkomen met ontmoeting en een viering in de natuur.

De (religieuze) Tzolkin kalender, waar ik het vaak over heb, omdat die de energie van de dag beschrijft.
Bestaat uit een ritme van 20 x een golf van 13 dagen samen 260 dagen (toevallig???de gemiddelde duur van een zwangerschap bij mensen). Dit heet ook wel het ritme van creatie, of het sturen van je levensloop. In 13 stappen werk je toe naar een einddoel en in 20 x 13 stappen kom je steeds dichter bij dat levensdoel, de taak die je op je hebt genomen voor dit aardse leven.Die taak staat beschreven in je geboortezegel. Elke keer komen deze energieën weer langs in het vaste vast ritme van 20 x 13, je kunt het zien als een spiraal op weg naar uiteindelijke bewustwording. Zo komen iedere keer weer je kansen en uitdagingen langs, zodat je die telkens vanuit een ander niveau aan kunt gaan.

Witte Tovenaar
De Gregoriaanse kalender, ooit bedacht door de kerk in hun poging om oude culturen tot zwijgen te brengen, loslaten gaat moeilijk in onze wereld. De hele maatschappij is er nu nog op gebaseerd en er zou er geen afspraak meer te maken zijn. Daarom is het heerlijk dat er wel al agenda’s bestaan die drie kalenders benoemen. 
Zo weet ik dat het vandaag: zaterdag 2 jan 2016; silio 21 ritmische Hagedis Maan; Witte Tovenaar toon 1 is. 

Een mooie start voor welke dag,welke maan of welk jaar dan ook, ieder moment weer.

Reacties

Populaire posts