Tijd om te nuanceren.

Ik schreef net in een groep dat ik de zin van het ondertekenen van een petitie tegen de uitzending van een programma tegen de anti-vaccinatie ouders niet zag, gewoon omdat ik niet meer helemaal begreep waartegen die petitie nu eigenlijk is. Ik ben voor uitzenden van alle voors en tegens van vanalles om mensen de kans te geven vanuit kennis hun keuzes te maken. Echter dat ik de petitie niet ondersteun wil niet zeggen dat ik automatisch vóór vaccineren ben want dat ligt veel genuanceerder.
In de tijd dat ik kind was, onvoorstelbaar maar ooit ben ik dat geweest, was die discussie nog niet op gang buiten de religieuze groeperingen die van de dominee nee moesten zeggen. De eerste DKTP-vaccinaties kreeg je op het consultatiebureau net als de toen nog verplichte pokkenprik. Als je groter werd ging de rest, tandarts, tbc-controle en vaccinaties via de school.  Je kreeg op school een prikbriefje mee wat je ouders moesten ondertekenen en ’s middags ging je in de rij langs de prikzusters die vaak aan beide kanten je arm volspoten met pijnlijke troep. Ook toen was ik al redelijk eigenwijs en in bijzijn van wat klasgenootjes liet ik mijn prikbriefje op weg naar huis verdwijnen in een grote plas. Helaas verklikte een van de klasgenootjes mij bij mijn moeder die ’s middags mee naar de juf liep om opheldering te vragen en hoe bijzonder, mijn naam stond niet in het lijstje op het schoolbord en tot ontzetting van de klasgenootjes hoefde ik niet in de rij.
Een prik gemist in het geheel.
Jaren later koos ik voor de inserviceopleiding Verpleegkundige A in het Emma Kinderziekenhuis. Een van de eerste zaken die geregeld moesten worden was de vaccinatie tegen TBC. Er werd eerst een controle gedaan en tot ieders verbazing was die bij mij flink positief. Kennelijk ooit geïnfecteerd geweest zonder dat ik daar echt ziek van was geweest (of gevaccineerd door een heel vies aanwensel wat ik als klein kind een tijdje heb gehad en wat ik hier echt niet durf te vertellen)
Weer stonden daar alle groepsgenoten in de rij voor hun, zeer pijnlijke vaccinatie en ik hoefde niet. Tweede prik gemist in het geheel.
Een aantal van die meiden is doodziek geweest na die prik en toen was het handig dat ik hem niet had gehad zodat ik ze kon verzorgen in het zusterhuis waar we toen verplicht woonden.
Tijdens mijn jaren in het EKZ heb ik veel zieke kindjes langs zien komen, ook heel veel met hersenvliesontsteking als gevolg van een van de kinderziektes. In de meeste gevallen herstelden ze daar prima van en ondanks dat het kindje flink ziek was en veel medicijnen toegediend kreeg en het een heel spannende tijd voor de ouders was, knapte het overgrote deel van de kindjes zonder restgevolgen op. Een paar jaar later werd de vaccinatie tegen Bof, Mazelen en Rodehond ingevoerd en net als de meeste van mijn collega’s vond ik het echt belachelijk een vaccinatie tegen zelden uit-de-hand lopende kinderziektes. Oké Rodehond was een twijfelgeval omdat die voor prilzwangeren ernstige gevolgen voor de vrucht kon hebben, maar dat kon de toxoplasmose (bv. uit de kattenbak) ook en daar was weer geen vaccinatie tegen.
In die tijd werden er veel discussies over gevoerd en mijn besluit stond vast: mijn kinderen zou ik geen BMR vaccinatie laten geven. Tja, de tijd leerde dat ik die keuze nooit heb hoeven maken.
Later werkte ik jaren als neurologieverpleegkundige en daar kwam ik een ander gevolg van mazzelen tegen. Bij een heel laag percentage van de kinderen nestelt het virus zich in de hersenen en rond hun adolescentie komt dat als SSPD tot uiting. Een vreselijke aandoening waartegen in die tijd geen kruid gewassen was en ook nu nog steeds heel weinig meer dan symptoombestrijding. Is dat reden om alle kinderen wel te vaccineren en te zien of het mazelen virus de wereld uit te bannen is?
Wat mij dan weer wel verbaast is dat er niet wordt gevaccineerd tegen waterpokken, waarschijnlijk komt dat omdat dit een nogal muterend virus is maar eentje dat wel voor veel problemen zorgt als je er op latere leeftijd weer mee in contact komt en dan in de vorm van gordelroos. Dit is zeer pijnlijk en kan ernstige restgevolgen hebben.
Nog recenter is de invoer van de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker en daar heb ik echt veel moeite mee want het behoed je dochter niet tegen kanker, maar het bestrijdt een seksueel overdraagbaar virus wat als het blijft sluimeren eventueel baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Hierin zitten teveel onzekerheden om te rechtvaardigen dat een gezonde tiener van 13 jaar een injectie krijgt waarna een redelijk groot percentage meiden CVS (chronisch vermoeidheidsyndroom) krijgt. 
En dan kom je bij het punt waar de eigenlijke discussie nu om gaat, wat zit er aan toegevoegde stoffen in vaccinaties naast het verzwakte virus en wat veroorzaken deze stoffen bij de kinderen?
Ik ben gelukkig geen deskundige en ook geen ouder waardoor ik geen keuzes hoef te maken, ik ben geen aanhanger van complottheorieën over moedwillig ziek en zwak maken van kinderen, ik denk wel dat we moeten oppassen dat we niet doorschieten in het willen uitbannen van alles wat ons eventueel aan ziektes zou kunnen overkomen want daarmee creëren we een vorm van schijnveiligheid.
In dat kader kies ik voor mezelf om geen jaarlijkse griepprik te halen.
a) omdat ik lang niet jaarlijks ziek word en b) omdat ik de jaren dat ik de prik vroeger heb ontvangen juist wel zwaar ziek werd van de griep omdat er net een ander virus langskwam dan men had verwacht toen men de vaccinatie samenstelde.
Wijsheid wens ik iedereen veel wijsheid en laat je vooral goed informeren door beide ‘partijen’.

Reacties

Populaire posts