Kleuren

Ja, ik houd van kleuren in huis in mijn kleding, in de natuur en vroeger in mijn schilderijen. Dat kleuren zeer persoonlijk bekeken worden weet ik al heel lang. Ooit zei iemand ‘ik wil graag een schilderij van jou, maar dan in grijstinten’ en domme ik begon aan een voor mij buitenmodel doek van 1.50 x 1.00  in vijftig tinten grijs, overigens ver voordat dat boek bedacht was. Het is natuurlijk nooit wat geworden en het onaffe doek hangt nog altijd plagerig op zijn kant aan het voeteneinde van mijn bed omdat er in mijn opslag geen ruimte voor is.

Een greep uit mijn kleuren
Kleur was het thema voor de eindexpositie van de crea-opleiding die ik ondertussen alweer jaren geleden volgde. Ik koos als sub-thema kleurenblind omdat mij dat al vanaf de middelbare school bezighoud. We hadden daar een docente van wie de echtgenoot kleurenblind op rood-groen was en waar zij vaak over vertelde. Bijvoorbeeld hoe zij hun huis in blauw-geeltinten had ingericht zodat hij niet de hele dag in grijs hoefde te wonen. Ik probeerde me voor te stellen hoe de wereld eruitziet als je niet het lentegroen aan de bomen kunt zien of het groen van een vette wei en hoeveel blauw en geel er dan is tegenover alle rood en groen in de natuur.
Toen ik Henk leerde kennen vertelde hij dat hij vroeger kleurenblind was verklaard en daar schrok ik van omdat het me zo erg leek voor hem. Gelukkig weet ik ondertussen dat het bij hem niet absoluut is en dat hij vooral moeite heeft met mengkleuren. Hij gaat rustig met een grijsgroene en een grijsrode sok de deur uit omdat die voor hem gelijk lijken. Ik besef dat het rood wat ik zie voor hem en waarschijnlijk vele anderen anders rood is dan dat van hen, maar dat hij net zo intens geniet van de lentekleuren zoals hij ze ziet.
Ik vond het boeiend om dat kleurenblind zijn uit te diepen en mijn examenwerk werd op prijs gesteld door de juf en de gecommitteerde.

Laatst had ik het over een voetbalsem die ik had gekocht bij een pedicure, de buur aan wie ik dit vertelde zei ‘oh dat zijn die verpakkingen met gele strepen’ waarop ik zei: ‘nee, iets van groen en helderblauw’ ‘ja’ zei zij ‘en met geel’ Ik dacht ‘laat maar’ maar tot mijn schrik zag ik bij thuiskomst dat de overheersende kleur, echt geel is alleen was ik gevallen voor mijn favoriete blauw en groen die langs de onderkant staan.

Kleuren vertellen of vertelden een verhaal en vanmorgen liep ik er weer tegenaan. Tegenwoordig loopt iedereen bij alle gelegenheden liefst in het veilige zwart. Veilig omdat je dan niet afsteekt bij alle andere veilig zwartgekleden, nou ik ben dus die van zand met rood of…… nou ja alle andere kleuren dan zwart.

De afgelopen weken hebben we meermaals een ambulance met zwaailicht een zichtbaar zwangere overbuur zien ophalen. Dat raakte me, zeker ook omdat er voor de andere twee kinderen niet veel kerstplezier was dit jaar. Natuurlijk had ik de laatste tijd al een paar keer geloerd (zoals een goed overbuur betaamd) of ik buurvrouw en eventueel kindje thuis zag, maar ik loer natuurlijk niet de hele dag en had ze niet gespot.
Vanmorgen kwam ik de kamer in en zag aan de overkant een zwarte auto voorrijden, er stapte een zwartgekleed stel uit dat wat onhandig stond af te wachten o een afstandje van de betreffende woning. Ik was bang dat er een begrafenis opkomst was. Een van de kinderen deed uiteindelijk de deur open in een keurig zwart pakje en toen was ik ervan overtuigd dat er iets niet goed was gegaan met moeder en/of kind. Even later, ja ik loerde nog steeds af en toe, kwamen meer in zwartgeklede mensen de deur uit, klaar om foto’s te maken. Eerst kwamen de kinderen, de een in het zwart en de ander in een wit feestjurkje, naar buiten en daarna pa in keurig zwart kostuum gelijk gevolgd door ma, met zwanger buikje en gekleed in bruidsjurk! 
Gelukkig is het hun trouwdag, iets wat ik door alle zwarte kleding niet had bedacht.

Mijn mening, die er natuurlijk niets toe doet, hou zwart nou, als je perse wilt, voor treurige zaken maar vier de vrolijke met de meest uitbundige kleuren die er zijn. 
Laat zien dat het feest is.  

ruimtelijk zelfportret

Reacties

Populaire posts