terug naar de Natuurlijke Tijd


de zeven zusters
 Plejaden 

Toen ik een tijdje geleden bezig was met de voorbereidingen voor 
de -kennismakingscursus Tzolkin- zocht ik naar het boek -de Natuurlijk Tijd- 
van Peter Toonen dat ik jaren geleden kreeg voor een verjaardag en waarmee mijn interesse voor de Maya-kalenders definitief werd gewekt. Ik pakte per ongeluk het boek -de Maya Kalender en de transformatie van het bewustzijn- van C.J. Calleman dat vermoedelijk ook al jaren in de boekenkast staat maar waar ik nog nooit in ben gedoken. Dat heb ik nu wel gedaan en het opent zoveel deuren in mijn bewustzijn dat ik er een beetje stil van ben.
Ja, we hebben het ooit in een vrouwengroep behandeld maar toen drong het nog niet diep in mij door, want ook al wist ik toen wel iets van de Tzolkin, over de lange telling wist ik toen nog niet veel. Bovendien zie ik nu ik wat heb teruggelezen dat het vanuit een heel andere telling werd benaderd, namelijk een telling van 5 in plaats van de door de Maya's gehanteerde 13.
De lange telling begint teruggerekend in de Gregoriaanse kalender op 11 augustus 3114 v C. en noemt de dertien “hemelen”, periodes van 13 Baktun (Baktun=periode van 394.3 jaar), waarvan de laatste dag viel op 28 okt 2011. Die dag hebben we indertijd gevierd met een prachtig feest samen met die vrienden.
11 aug 3114 v C is lang gezien als een mythisch moment voor de Maya’s voor het begin van hun scheppingsverhaal totdat wetenschappers in de afgelopen decenia ontdekten dat er geschiedkundig veel gebeurde in de wereld, rond dat tijdstip:
Boven- en Beneden Egypte werden verenigd en hiermee begon de eerste dynastie. Wereldwijd werd begonnen met de bouw van monumentale bouwwerken: de piramide van farao Djoser; Stonehenge; Newgrange (Ierland) en de Soemerische piramides.
-Hathor- begin van het Egyptische rijk

De Soemeriërs begonnen gebeurtenissen op schrift te stellen waardoor het ‘geschiedkundige verleden’ begon.
Op Kreta en door de Soemeriërs werd voor het eerst gebruik gemaakt van metalen, brons.
Je zou kunnen zeggen dat het einde van de steentijd aanbrak en dat de menselijke beschaving begon, hoewel je over die beschaving natuurlijk verschillend kunt denken.
Als je de lange tijd telling doorneemt, gebeuren erop ongeveer hetzelfde moment belangrijke wereldwijde ontwikkelingen en dat geeft steeds meer het idee dat deze lange tijd teling het Kosmisch Tijdplan behelst.
In 2011 eindigde alle tellingen op 28 oktober en wat daarover wordt geschreven is dat we nu vanuit de eenheidsgedachte en met het opgebouwde ‘Al Bewustzijn’ zelf verder gaan co-creëren. Geen matriarchale of paternalistische samenleving, maar een samenleving vanuit gelijkheid en Liefde.
Ik denk dat we nog even te gaan hebben voordat die eenheid er is.

Door nu bewuster te leven naar het ritme van 13 komen we terug naar de Natuurlijke tijd die de mensheid hopelijk voldoende rust geeft om tot co-creatie te komen, vandaar dat het zo fijn is dat er steeds meer mensen terugkeren naar de oude kalenders, zowel de Keltische jaarwiel en de Maya 'Tun Uc 13 manen kalender, hebben net als de Islamitische kalenders dat ritme, we hoeven alleen maar met elkaar af te spreken dat we de Gregoriaanse telling afschaffen om terug te keren naar de Natuurlijke tijd.
De kern van Moeder Aarde













Reacties

Populaire posts