Alcyone

leid mij uit het onwerkelijke naar het werkelijke.
leid mij uit  de duisternis naar het licht.
leid mij uit den dood naar de onstervelijkheid.
Alcyone

Alcyone is bekend als een van de zevenzusteren ster de Pléiade, die in het Perzisch Soraja en in het Japans Subaru worden genoemd. Aan deze sterrengroep is een Griekse Mythe gewijd:
Pléiade, de zeven nimfen en dochters van Atlas en Pleione worden lastiggevallen en verleid door Orion. Als vader Atlas de taak krijgt om de wereld op zijn nek te dragen en zijn dochters niet meer kan verdedigen, verandert oppergod Zeus de nimfen eerst in duiven en daarna in het Zevengesternte waar ze ongrijpbaar zijn maar nog altijd worden achtervolgd door Orion. 


Tijdens de grote boekopruiming kwam ik een heel dun en oud boekje tegen dat ooit in de boekenkast van mijn moeders-moeder heeft gestaan. Ik bekeek het eens goed en zag dat de tekst uit 1910 stamt en dat het boekje de Nederlandse vertaling uit 1925 is.
Ik begon te lezen en de teksten grepen mij omdat ze zo precies het bewustwordingsproces beschrijven waar ik nu middenin zit. Wat jammer dat deze oma overleed ver voordat ik hierover met haar kon spreken en wat mooi dat ze deze boodschap tussen haar spulletjes heeft meegegeven.

Alcyone is het pseudoniem waaronder J. Krĕsna-Moerti zijn eerste teksten:
 ‘Aan de voeten van de Meester’ publiceerde.
Een titel waarbij ik streng Calvinistische boetepreken verwachtte en wel heel verrast was door het voorwoord van de schrijver, waarin hij onder anderen schrijft:
want gij zijt God en gij wilt slechts wat God wil; maar gij moet diep binnenin u zelf graven, om dien God in u te vinden en ge moet luisteren naar Zijn stem, die Uw stem is’ en: ‘zie niet verkeerdelijk uw lichaam voor Uzelf aan, noch het stoffelijke lichaam, noch het begeertelichaam, noch het verstandslichaam. Elk ervan zal voorwenden, uzelf te zijn, om datgene te verkrijgen, wat het behoeft. Maar gij moet ze alle kennen en ken uzelf als hun meester.’


Verouderde taal maar het is precies wat ik ervaar:

God, die ik ‘de bron van al’ noem, zit in ons. Ieder van ons draagt die oer-wijsheid en kennis in zich en het is aan ieder individu vrij om er naar eigen kunnen mee om te gaan. Die vrijheid is het hoogste goed wat Alcyone verkondigt, loop achter niemand aan je hebt je eigen leider in je en leer daar naar te luisteren. Dat houdt ook in dat je niet de leider voor anderen mag zijn, alleen als je de vragen van iemand kunt beantwoorden mag je dat doen, maar daarna laat je los zodat diegene zijn nieuwe vragen elders beantwoord krijgt.
Alleen zo kun je zuiver je eigen pad bewandelen.

Het onderscheiden van jezelf, los van materie, willen en ratio 
(het stoffelijk-, begeerte- en verstandslichaam) en alleen luistert naar je Zelf, zorgt ervoor dat je vanuit je vrijheid een ander nooit schade zult berokkenen.

                Krishnamurti Nederland 

Reacties

  1. Lieve, lieve Carla! Wat een mooie tekst heb je gevonden en wat verwoord je het weer mooi naar het nu.
    In Vrijheid Dankjewel!
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn de cadeautjes die ik tijdens deze opruim-marathon vind en die me de kracht geven om door te gaan met deze klus.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als jullie een reactie achterlaten.

Populaire posts