Spiritualiteit


Wat is nou spiritualiteit? 
Die vraag is niet zomaar te beantwoorden, want het behelst alle godsdiensten, iedere overtuiging dat er meer is dan alleen de fysieke wereld zoals wij die zien. Eigenlijk kan ik alleen maar beschrijven wat spiritualiteit voor mij betekent, want dat is al veel om samen te vatten. 
Het is voor mij vooral het in harmonie leven met mijn omgeving, in harmonie en in pure eerlijkheid. Beide houden in dat ik mij veel heb verdiept in mijn rol in het geheel, wat en wie is die pure ik die zich wil laten zien? 
Het eerste wat bij die ware ik hoort is de verbinding met Moeder Aarde, met hoofdletters omdat ik haar als mijn oermoeder respecteer. Die verbinding is er van kindsaf geweest, ik zocht de bloemen en kruiden en maakte daar drankjes en geurwatertjes van, ik bestudeerde de dieren om mij heen en genoot van de zondagse wandelingen met onze buurfamilie, waarvan de vader bioloog was. Later geïntensiveerd in het verzorgen van mijn eigen groente in de moestuin.


Daarnaast heb ik altijd de diepe verbinding met de mensen in mijn omgeving gevoeld, ook al begreep ik ze lang niet altijd omdat ze anders deden dan ze waren. Later leerde ik begrijpen dat ik hun pure kern zag en dat maar weinigen vanuit die kern leven. 
Opgroeiend in een gezin waar kerk en geloof geen rol speelden, hadden die wel mijn aandacht. Ik ging vrijwillig naar de zondagsschool en genoot van de verhalen die daar zo beeldend werden verteld, een rijkdom voor de rest van mijn leven. Ben ik daardoor in een god gaan geloven? 
Nee, voor mij is dat nooit een figuur buiten mij geworden en toen ik bij familie in Zweden werd meegenomen naar een concert wat me diep raakte en mijn tante mij het uitgangsthema vertelde, had ik meteen het gevoel: dít klopt. Het thema was 'god is iedereen' god zit naast je aan tafel, maar ook jouw buur zit naast god. Daarmee was dit punt duidelijk geworden, god is een energie die in alles en iedereen zit. 
Toen ik dat besefte werd mijn respect voor alles en iedereen nog grote en dieper. Respect voor de ander houdt in dat je eerlijk vertelt wat er in je omgaat. Dat werd een struikelblok, want al heel snel bleek dat dit niet werd gewaardeerd en dat mensen liever benaderd worden op de manier  die een Egyptische vriend mij ooit uitlegde, toen ik hem vroeg wat eerlijkheid voor hem inhield. 
'Eerlijkheid is dat vertellen, wat de mens tegenover je graag wil horen.' 
Vanaf dat moment was mij duidelijk waar onze Babylonische spraakverwarring vandaan kwam. 
Door mijn interesse in geloof ben ik in veel verschillende kerk- en geloofsgemeenschappen op  bezoek geweest en ook al leek zo'n gemeenschap fijn en warm, antwoorden vond ik er niet. 
Ik las boeken over alle onderwerpen, van bijna dood, reïncarnatie, horoscopen, tot -Wij zijn niet de eersten- over het leven op andere planeten en hoe dat hier op aarde terecht is gekomen. Uitleg over het ontstaan en de bouw van de piramides en over het collectieve bewustzijn. Dat collectieve bewustzijn sprak me aan, omdat ik al vaak het idee had gehad dat ik kennis spuide die niet van mij kon komen. 
Er was een vriendin die vertelde over wat boeddhisme voor haar betekende en over yoga en meditatie. Ik heb alles passief in mij opgenomen en nooit ergens zelf achteraan gelopen. 
Het moment dat ik in een spiritueel centrum terecht kwam en mee ging doen aan de 'les' avonden, leek het even alsof ik mijn plek had gevonden, totdat ik ontdekte dat de dogma's daar nog sterker waren dan in de gemiddelde moderne kerk. Ik heb nooit zoveel gehoord over moeten en vooral niet moeten als in die tijd. Mijn denken mocht niet meer, mijn voelen mocht niet meer, ik werd helder-voelend verklaard en mocht alleen nog in verbinding met mijn gids leven. Mooi voor een tijdje, maar ik begon ook daar zoveel disharmonie en oneerlijkheid te ervaren dat ik het contact radicaal verbrak. 
Vrij van last en ruggespraak, vind ik nu mijn weg en eigenlijk is die niet veranderd, ik sta in diepe verbinding met Moeder Aarde, ik zoek voortdurend naar de harmonie en stel oneerlijkheid aan de kaak. 
Ik hoef niet meer te vechten om mijn gelijk te krijgen, ik weet, ik deel en dat is voldoende.

Reacties

Populaire posts