Kroonvogels



Soms val ik 's morgens nog even in slaap als ik niet meteen op hoef te staan en dat is het moment dat de mooiste dromen langskomen. Gisteren had ik zo'n droom, waarvan de beelden niet van mijn netvlies verdwijnen en die mij zeker wat te vertellen heeft.
In deze droom was ik met een groep mensen druk bezig in een mooi houten huis. Plotseling was er een bijzonder geluid buiten en we gingen allemaal kijken waar het vandaan kwam. Het kwam uit de lucht en toen ik keek zag ik een groep grote vogels over vliegen. Ooievaars? Nee, het waren kroonvogels riep iedereen om me heen. Terwijl we keken gebeurde er iets raars in de lucht, het leek een botsing en een aantal vogels kwam als herfstbladeren uit de lucht naar beneden dwarrelen . Ze kwamen vlak voor onze voeten neer en de meeste vlogen meteen weer weg op het moment dat ze op hun lange poten stonden, behalve eentje. Deze kwam naar mij toe en wreef met zijn kop langs mijn knie, bijna als een hond. Ik mocht zijn prachtig witte kop met zachte veren aaien en later kroop hij op mijn schoot, met zijn kop tegen mijn borst aangedrukt. Er ging zo'n intense liefdesenergie van deze vogel uit. Ik werd stralend en blij wakker en lag even na te denken over deze droom. Het waren natuurlijk kraanvogels, maar waarom werden ze zo nadrukkelijk kroonvogels genoemd?

Gisteren was er ook de ontmoeting met mijn mede-wandelaars op het Blauwe Adelaar levenspad. Bij hen gaat mijn hart net zo wijd open en de liefdevolle energie stroomt volop. De gesprekken met hen voeden mij de komende tijd.

Vanmorgen had ik alle tijd om dit uit te zoeken.
Eerst via internet en bij de --Van Hes group-- vond ik:
Kraanvogels hebben in vele culturen, geloofsovertuigingen en sagen een sterk positieve symbolische betekenis. In Japan, China en andere Aziatische landen wordt de kraanvogel als gelukbrengend beschouwd en is de kraanvogel het symbool voor een lang leven, vrede, gerechtigheid en zijn kraanvogels de boodschappers van wijsheid. De witte kraanvogel is volgens de Tibetanen het symbool van de vrijheid. In het christendom is de kraanvogel het symbool van waakzaamheid, oplettendheid en een vooruitziende blik. In het Grieks mythologische verhaal van Ibycus werd deze door een dief aangevallen en voor dood achtergelaten, waarna hij passerende kraanvogels te hulp riep, die de onverlaat volgden en net zo lang boven hem bleven hangen totdat hij verslagen door schuld de misdaad bekende.”

Door de foto die ik vond begreep ik waarom hij in mijn droom kroonvogel werd genoemd.

Vervolgens in onze --Totemdieren-- tarotkaarten, waar ik hem eerst niet kon vinden, totdat ik bij de grote arcana keek. Daar stond hij wel:
Witte kraanvogel – De hogepriester. 
Symboliseert al sinds de oudheid spirituele gerechtigheid.
Is zowel zonnesymbool als wezen dat de dood aankondigt. Een groot contrast waarmee hij ons leert dat leven en dood deel uitmaken van hetzelfde proces. Dingen zullen tot een einde komen, of komen tot een nieuwe vorm van expressie. Kraanvogels onthullen ons hoe vorige levens het heden beïnvloeden en leren ons daarmee dat de dood een overgangsfase is en geen eindstation.

Kortom weer een prachtig symbool voor het moment waar ik nu in zit, ik voel duidelijk de verschuiving in mij. Door verschillende gebeurtenissen in de afgelopen dagen verdwijnt langzamerhand mijn verzet tegen mijn spirituele (bewust)Zijn.
Een van de belangrijkste wake-up calls kwam van de week door de numerologische beschrijving die een fb vriendin voor mij maakte. Ik kom daarin zoveel herkenning tegen. Kon er nauwelijks op reageren, maar het speelt door in alles wat ik doe. Het heeft dingen een plaats gegeven en verhelderd.
Natuurlijk besef ik dat het een van de aanwijzingen is voor dit moment om mij een stap verder te helpen, zoals soms een gesprek of een healing dit zetje in de rug kan zijn.

Ik ga weer met vertrouwen en open zintuigen ervaren wat de kosmos verder voor mij in petto heeft.


Reacties

Populaire posts