Bewust worden

Vandaag kan ik eindelijk benoemen wat voor mij het verschil tussen spiritualiteit en bewustwording is. Spiritualiteit gaat over alles buiten het zichtbare, het geloven in. 
Dat kan binnen  een kerkelijke setting of binnen de moderne spirituele stroming van het geloof in iets. 
Net als binnen de kerk, worden in veel spirituele groepen regels vastgesteld, een deel van je denken, van je overtuigingen, wordt door anderen ingevuld.

Bewustwording is de zoektocht vanuit jezelf naar jezelf. Het is een levenslang proces en meestal ben je al een heel eind op weg met het leren kenen van jezelf, voordat je het de term bewustwording opplakt. 
Als kind wordt je je bewust van de wereld om je heen, eerst ervaar je alles als onderdeel  van jou, om vervolgens te leren dat jij begrensd bent en dat de  anderen buiten jou staan. Je gaat steeds meer onderzoeken waar die ik ophoudt en waar de ander begint, je knokt wat af in je puberjaren. Je hebt dan een duidelijke omschrijving van jezelf gevonden, maar je voelt dat er meer te ontdekken valt. Dan blijken er zoveel richtingen te zijn waar je je in kunt verdiepen, zoals in horoscopen, de Chinese of de westerse, er is yoga om te leren ontspannen, er zijn meditatiegroepen. Alles kan en overal snuffel je aan, zodat er iedere keer een stukje van jouw puzzel op zijn plek valt. Onderzoeken wat de spiritualiteit je daarbij te bieden heeft is ook heel leerzaam, ideeën over hoe de kosmos in elkaar zit, verhalen over splitsing van zielen, gidsen, engelen en reïncarnatie. Boeiend en geweldig om in een groep gelijkgestemden verder uit te spitten. 
Vanuit diepe meditatie samen een reis naar een vorig, samen gedeeld leven, maken. Indrukwekkend en helend. Samen vanuit meditatie licht in de wereld brengen tijdens lichtwerk-avonden, prachtig en heel bevredigend, je hebt je steentje aan de wereld weer bijgedragen. Voor velen voldoet dat en die mensen bekwamen zich verder in die methodes. Ik vond het vooral heerlijk om met een groep mensen met dezelfde intenties samen te zijn, een koesterende warme sfeer, maar altijd in mijn achterhoofd het onbevredigende 'is dit het nou?'. 
Dat was het moment dat ik weer voor de eenzame weg koos, zelf verder mijn gevoel/weten achterna en daarin gelijkgestemden vinden. Wat is internet dan een prachtig medium. Zoveel mensen die daar hun kennis en gevoel willen delen, zodat je uit een mengeling van overtuigingen opzoek kunt naar het pakket dat jou het beste past. Een flexibel pakket, want er zullen aldoor nieuwe overtuigingen bij komen en andere afvallen. Gisteren werd me duidelijk waarom ik de laatste tijd niet goed in mijn vel zat, ik kwam er achter dat ik nog altijd de anderen volg, terwijl ik nu eindelijk mijzelf en mijn weten eens moet gaan delen. Op kleine schaal doe ik dat natuurlijk al langere tijd, door mijn opmerkingen te maken bij berichten van anderen en door mijn verhaaltjes en gedachtespinsels het net op te gooien, maar er is meer wat ik wil gaan delen. 

Daarom heb ik de groep - Heel Jezelf - gestart, omdat dit voor mij de enige reden van je aardse leven is, je losmaken van alle ervaringen die je bij je draagt en die vaak blokkades hebben opgeworpen waardoor je lichaam niet meer doet wat je ervan verwacht. Ik ben niet van het karma verhaal, omdat mijn visie op incarnatie anders is geworden sinds ik vorig jaar een heel intense doorgeving had.Zoals ik het toen heb gezien, is zo mooi en kloppend voor mij. Dat, wat we onze ziel noemen, is niet een afgescheiden geestelijk  individu dat zich door de incarnaties heen ontwikkeld, maar een 'plukje' van het Al-bewustzijn dat zich met je aardse zijn verbindt gedurende dit leven.  Na het fysieke sterven gaat het weer op in het grote Al-bewustzijn. Hierdoor zit er in je ziel alle kosmische besef verborgen, zoals in je fysieke lichaam het aardse besef in het DNA is opgeslagen. Als je dan beseft dat er geen lineaire geschiedenis is, maar alles zich als in een spiraal, circulair, tegelijk en in het nu afspeelt, wordt het duidelijk dat je geen herinneringen aan vorige levens hebt, maar energieën uit het nu opvangt van parallelle levens. Vandaar dat ik niet geloof in opgebouwd karma, of in levenslessen die geleerd moeten worden, maar dat je leeft in het ritme van de spiraal van het nu. Uiteindelijk moeten we terug naar het weten van het kind: 'alles is een' niets is los van elkaar.

Ik ben de andere jij, of - In Lak'ech - bij de Maya's


Enige tijd geleden kwam ik opnieuw in contact met Gnostiek, de oervorm van het christendom, die uitlegt dat het gaat om jezelf. Jouw interpretatie van jouw leven en levenswaarden. Wat het voor mij moeilijk maakt in die groep is dat dit verhaal vrij autoritair wordt gebracht, waardoor mijn nekharen af en toe recht overeind komen, maar de boodschap die verteld wordt is te boeiend om weg te lopen. 
Dit alles heeft mij gebracht tot wie ik nu ben, een aards mens met een drang om oneerlijkheid en machtsvertoon aan de kaak te stellen, iets wat mij door velen niet in dank wordt afgenomen. 
Een grote liefde voor en van alles wat leeft en de behoefte tot beschermen daarvan. 
De overtuiging dat ik in grote mate instaat ben om mijn lijf gezond te houden of weer te krijgen. Door te accepteren wat niet goed gaat en mij daaraan aan te passen, in plaats van me ertegen te verzetten, omdat verzet alleen maar energie vreet en niets oplost. 
Dat geeft me levensvreugde en die vreugde wil ik delen.



Reacties

Populaire posts